De tre mest hyppige opgaver vi møder som elektrikere – og som vi elsker at løse.

En af de ting vi går meget op i hos JDB El-teknik er faglig stolthed. Faktisk gør vi det så meget at vores medarbejdere får det ind med ske, allerede når de bliver ansat.

“Udfør opgaverne med højest mulige faglige stolthed for øje”

Det har vist sig at være en ret god måde at gribe tingene an på, for vi har fundet ud af at vores medarbejdere bliver gladere af det – og det gør vores kunder også.

Som elektrikere der opererer i København og omegn, kommer vi ud for en del opgaver der minder om hinanden. Under her har vi skrevet lidt om 3 typiske opgaver vi møder, og hvordan vi griber dem an med den før omtalte faglige stolthed.

1: Installation til opvaskemaskine.

Det lyder simpelt og det er faktisk simpelt. Du kender måske det her scenarie: Du kører med en opvaskemaskine, der er tilsluttet via en forlængerledning i køkkenet. Din brødrister kører måske også, og der er lys tændt rundt omkring i lejligheden. Samtidig vil du gerne koge lidt vand til en kop the eller kaffe i din elkoger. Det er bare ikke muligt, for dine sikringer springer hele tiden.

Installation til opvaskemaskine

Forklaringen er simpel. En el-koger kan bruge alt fra 1000 w til 1500 w, og din opvasker kan bruge fra 500 w til 800 w når den kører med gryder og pander i sig. Det betyder, at din sikring “heldigvis” springer, for at beskytte din installation mod overophedning. Det er hele hensigten med sikringer.

Samtidig har du måske oplevet at det “kilder” lidt i fingrene når du tømmer den, og kommer til at røre ved håndvasken på samme tid. Det sker i øvrigt fordi du typisk ikke har en aktiv jordforbindelse i den forlængerledning eller stikkontakt som din opvasker er monteret til.

Den her type af opgave ville vi gribe an ved, at trække et nyt kabel i den rette størrelse til din opvasker, fra tavlen af. Ude i tavlen ville vi montere en ekstra sikring, så der var kapacitet nok til at du ville kunne køre med opvaskeren samtidig med, at dine andre apparater kørte. Som en lille bonus, ville vi – hvis muligt – etablere en jordforbindelse i tavlen, og sørge for at din opvasker ikke længere ville give dig stød eller kilde i fingrene.

Den her form for opgave tager typisk 2-3 timer, afhængigt af hvor langt der er fra tavle til køkken. Læs mere om El-installationer her.

2: EL TJEK

Skal du sælge din lejlighed eller dit hus er der krav om, at du får lavet et eltjek af dine installationer til tilstandsrapporten. Det er en god ting, da man på den måde giver en evt. køber et overblik over hvordan installationerne ser ud og om de lever op til de krav der er.

Et el-tjek indeholder typisk følgende: Stikprøver på stikkontakter og lampeudtag, som skilles ad for at se om der er dåser bagved, eller om der er etableret en jordforbindelse til dem. Det er ikke nødvendigvis et krav, men hvis stikkontakten er med mulighed for jordtilslutning, så skal der også være en jordledning monteret “bagved”.

Har du nedsænkede lofter, og er der monteret spots i, tager vi typisk en del af dine spots ned, for at se hvordan installationen er lavet oppe over loftet. Det er her vi typisk ser en del ulovlige og decideret farlige installationer.

Vi kontrollerer også din el-tavle og ser om dine sikringer er dimensioneret rigtigt, og om dit HPFI relæ er i en stand hvor det vil slå fra hurtigt nok, hvis der sker fejl på dine installationer. Her ser vi også en del ældre relæer, der burde blive skiftet. Vi tester det med et apparat der måler det totalt igennem, og giver et sikkert billede af tilstanden af det.

Hpfi relæ

At vi laver et el-tjek betyder ikke at vi reparerer eller udbedrer de fejl der er. Det giver vi dig et tilbud på efterfølgende. Et el-tjek er egentlig blot en kontrol af dine installationer, som en ejendomsmægler typisk skal have til den tilstandsrapport som han har i sit salgsmateriale.

MEN, et el-tjek behøver ikke kun blive lavet i forbindelse med et salg af en bolig. Man kan egentlig ligeså godt lave det som en forebyggende ting, der skal sikre dig og dine kære i  det hjem du bor i. Flere af vores private kunder, får det lavet en gang om året. Lidt som en service på deres bil. Du kan se hvad et el-tjek koster her:

El tjek pris

3: Fejlfinding

En elfejl kan opstå pludselig og den er næsten altid meget ubelejlig. Kabler, ledning, kontakter og lignende holder ikke for evigt, og fordi de bliver dagligt og stort set hele tiden, så er der et naturligt slid på dem, der ikke kan undgås.

Vi ser ofte kontakter og afbrydere til lys, der pludselig holder op med at virke. Eller stikkontakter der falder ud af væggen. Det er ikke unormalt er altså noget der hører med når man bruger sine ting meget.

I en bolig, eller anden elinstallation, hænger tingene typisk sammen. Det betyder, at en stikkontakt i stuen, ofte rent ledningsmæssigt hænger sammen med installationen i en gang, eller i et soveværelse. Fejlen kan altså være mange steder, og det er her vores fejlfinding rigtigt kommer til sin ret.

En ting er at finde fejlen, en anden ting er at finde årsagen til fejlen. Vi analyserer på begge ting, og kommer med et løsningsforslag til dig som kunde.

Fejlfinding kan tage alt imellem 5 minutter til flere timer, hvis det er en større installation. I mindre boliger, plejer fejlen dog at blive fundet relativt hurtigt.

Fejl ville måske kunne blive taget i opløbet, hvis du fik lavet et el-tjek engang imellem, bare for forebyggelsens skyld. Vi har mange virksomheder som kunder, som har tegnet en servicekontrakt med os, primært fordi de ikke har råd til decideret “nedetid” på deres installationer. Vi kan uden tvivl komme med en løsning til dig som privatkunde også.

Du kan altid tage kontakt til os hvis du har en opgave vi skal hjælpe dig med. Både hvis fejlen allerede er ude, eller hvis du vil have lavet et forebyggende el-tjek.