Påsken er traditionelt set højsæson for bilsalg og boligsalg, og sådan var det også i år. Tendensen hælder mod at der bliver solgt flere og flere el-biler, og Teslas meget aggressive prispolitik, har klart skubbet til denne tendens, og gjort markedet endnu mere brandvarmt.
Dette har vi også kunne mærke, da en af vores ydelser netop er at etablere installation til ladestandere til el-biler.
Henover Påsken har der været kraftig efterspørgsel på at få besøg af en af vores serviceteknikere.
Hos JDB El-Teknik leverer vi ikke bare en standardløsning, men en løsning tilpasset de faktuelle forhold. Derfor afgiver vi ikke tilbud uden at have lavet en grundig gennemgang sammen med kunden.
Fremtidssikring af laderstander til elbil
Et gennemgående tema pt. er fremtidssikring. El-bilerne udvikler sig hastigt, og især ladetid og rækkevidde er parametre der bliver udviklet hastigt på.
Den kortere og kortere ladetid på el-biler, stiller større og større krav til el-installationen. Derfor skilter JDB El-Teknik ikke med en ”standard-pris-på-en-standard- installation”.
Hos JDB El-Teknik sigter vi efter at levere den bedste løsning, i samarbejde med kunden. Vores servicechef Morten fortæller, at dels skal elbils ladestandere køre på sin egen gruppe. Dernæst skal det samtidig tjekkes om der overhovedet er nok plads i tavlen, eller om der skal udvides, sådan at systemet ikke overbelastes.
Derudover har placeringen af standeren også betydning for prisen. Skal den placeres på husmuren, eller som stander i indkørslen vil prisen variere. Afstanden fra tavlen, og til selve standeren har også betydning.
Hvis man går i gang med at får lavet stander i indkørslen, gælder det om at lave en fremtidssikret løsning, og vælge den rigtige type kabel fra start.
Her kunne man godt spare lidt penge på noget man ikke kan se, men skal man senere opgradere til et kraftigere kabel, skal der pludselig påregnes gravearbejde, og muligvis også belægningsarbejde.
Hurtigladning af elbil, hvad skal der til?
De hurtigere og hurtigere ladetider, stiller også større og større krav til antal ampere man har i sin gruppe. Man må af sikkerhedshensyn ikke kontinuerligt belaste sin gruppe mere end 80%, derfor anbefaler vi at man som minimum vælger en løsning på 16 ampere.
Nogle biler er endda klar til at lade med en 22 kw lader, hvilket vil kræve en løsning med 3 faser og 32 ampere.
Fremtiden indeholder også udfordringer. Det danske el-net er nemlig generelt ikke kraftigt nok til at kunne understøtte en situation hvor ALLE vil lade samtidig. Bor man på en villavej med stigende antal el-biler, og ladere, kan man være udsat for, at det samlede el-net ikke er kraftigt nok, med uregelmæssigheder til følge.
DERFOR afgiver JDB El-Teknik ikke standardtilbud. Vi besøger altid vores kunder i tilbudsfasen, og dette er gratis og uforpligtende.